Jozef Milan Samospráva

Nočná mora nielen pre Hrboltovú II.: Dôvodenie investora a žilinských úradníkov

Poslankyňa za mestskú časť Hrboltová na ostatnom rokovaní MsZ znova otvorila otázku možného obnovenia ťažby kameňa v lokalite Skladaná skala. Dôvodom bola skutočnosť, že žilinský úrad životného prostredia už po druhý krát zrušil zamietavé stanovisko Stavebného úradu Ružomberok.

Ilustračný obrázok k článku Nočná mora nielen pre Hrboltovú II.: Dôvodenie investora a žilinských úradníkov
Zdroj: Dnes24.sk

Prvú časť príspevku nájdete na: http://ruzomberok.dnes24.sk/…skala-184178.

Poslankyňa Anna Šanobová vo svojom vystúpení rozobrala argumenty, na ktorých stojí presadzovanie zámeru investora:

  1. AF CAR odkúpila od Železníc SR a na listoch vlastníctva bolo uvedené, že pozemok slúži na ťažbu nerastov a surovín. Áno, je to tak, ale na LV býva uvedené posledné využitie pozemku; kameň sa ťažil na výstavbu hlavnej železnice, bola tu vybudovaná železničná vlečka a bol nakladaný rovno na vagóny; v 50-tych rokoch bol zatvorený z dôvodu vysokého podielu hlušiny; lom ďalej nebol a ani nie je uvádzaný v Registri ložísk MŽP SR a ani v evidencii chránených ložiskových území
  2. AF CAR ďalej oponuje tým, že Mesto nemohlo zmeniť v Územnom pláne mesta (UPN) oblasť lomu na lesnú krajinu. Mesto má právo určovať využitie svojho územia a v posledne schválenom UPM s možnosťou ťažby v posudzovanej lokalite neráta. Malá parcela vedená ako zastavaná plocha o výmere 5 hektárov nemôže určovať ráz celej oblasti o výmere 50 hektárov; rozhodnutie poslancov, že v tejto lokalite bude zóna L1 les určená pre rekreáciu a oddych je v súlade s právom a zákonom
  3. AF CAR oponuje dôležitosťou kameňolomu pri výstavbe D1. Na posledných rokovaniach vedenia Mesta bolo investorom prehlásené, že so skalou z kameňolomu SS pri vystavbe D1 nepočíta, v okruhu 10 km existujú 4 bane na vápenec, ktorých kapacita vysoko presahuje potreby pre výstavbu D1
  4. AF CAR oponuje, že nebude využívať cesty ani v Hrboltovej, ani v Švošove na dopravu. Žiadna iná cesta neexistuje –odvolávať sa na provizórny most cez Váh, ktorý by mal byť vybudovaný počas D1, na ktorý neexistujú žiadne projekty ani povolenia? Investor D1 nemá povolenie vybudovať provizórny most cez Váh, pretože Váh patrí do zoznamu významných vodných koridorov európskeho významu.
  5. AF CAR teraz žiada súhlas na plochu 1,35 ha, ale v prvých žiadostiach žiadali o súhlasy na záber 5 ha a množstvo 100 000t/ročne? AF CAR umelo znížila rozlohu na takú výmeru, aby sa pri povoľovaní obišlo posudzovanie vplyvov kameňolomu na životné prostredie, aby bola z konaní vylúčená zainteresovanú verejnosť, a aby po schválení mohli toto územie rozširovať podľa potrieb.

Rozhodnutie OU ŽP Žilina

Rozhodnutie je podľa Anny Šanobovej veľmi tendenčne písané v prospech AF CAR. „Náš stavebný úrad by sa nemal nechať odradiť a zastrašiť procesným chybami, ktoré sa vždy dajú nájsť. Nie je predsa možné, aby SU neobhájil jednoduchú podstatu, že aj malá banská činnosť znehodnotí celú oblasť, ako aj zámer UPM – vytvoriť oddychovú a turistickú zónu. Kde skončí toto Mesto, ak dovolíme, aby si každý investor mohol po svojom vykladať jeho územný plán a stavať si, kde chce a čo chce,“ pýtala sa na rokovaní zastupiteľstva jeho členka za Hrboltovú.

V ďalšom príspevku vám predstavíme zámery domácich občanov pre toto územie. Čítajte rk24.

foto: www.mdc.sk ( kameňolom cca 1950)

Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM