SVET O SLOVENSKU: Máme šancu získať ďalšiu automobilku!

Japonský výrobca Mitsubishi sa obzerá po Európe s cieľom vybudovať novú fabriku za 200 miliónov eur. Do hry prichádza aj Slovensko. Len kde vziať ľudí?

Ilustračný obrázok k článku SVET O SLOVENSKU: Máme šancu získať ďalšiu automobilku!
Zdroj: pixabay.com

Slovensko je už dnes skutočná automobilová veľmoc. Veď vyrábame najviac áut v prepočte na obyvateľa na celom svete. Tri automobilky v Bratislave, Nitre, Trnave a v Žiline tvoria 43 percent slovenskej priemyselnej produkcie a štvrtinu exportu.

Tento podiel sa ešte zvýši, keď spustí výrobné linky aj štvrtý výrobca Jaguar Land Rover v Nitre. Podľa medializovaných informácií to nemusí byť všetko a piatou automobilkou pod Tatrami by sa mohol stať závod Mitsubishi.

Rumuni majú náskok

Podľa francúzskeho portálu Autoplus to vyzerá tak, Mitsubishi už začal rokovať o novej investícii s rumunskou vládou. „Ak sa dohodnú a výstavba dostane zelenú, nová fabrika bude stáť v oblasti Timis alebo Prahova v blízkosti diaľnic nevyhnutných na logistiku,“ píše portál.

Slovensko však ešte nie je z hry von. „Predbežné debaty sa už rozvinuli aj so slovenskými a maďarskými úradmi,“ uvádza Autoplus.

Otázka však znie, či by slovenský pracovný trh ešte dokázal uživiť piatu automobilku. Zamestnávatelia zo všetkých podnikov už dnes hovoria, že ich trápi nedostatok pracovnej sily. Chýbajú nielen kvalifikovaní mechanici a inžinieri, ale aj bežní obslužní pracovníci.

Podľa Zväzu automobilového priemyslu chýba na Slovensku až 14-tisíc ľudí, ktorí by vedeli kvalitne odviesť prácu v halách, kde sa vyrábajú autá. Je preto logické, že chýbajúcich pracovníkov často nahrádzajú cudzinci. Napríklad trnavská fabrika Peugeot-Citroën zamestnáva 250 Srbov a Rumunov.

Menšia investícia

Mitsubishi plánuje v Európe vybudovať závod na výrobu motorov za 200 miliónov eur. Je to podstatne menej ako posledný slovenský úlovok v podobe spoločnosti Jaguar Land Rover.

Britská značka pri Nitre preinvestuje 950 miliónov eur a ďalších 230 miliónov eur pôjde na sieť dodávateľov. Zamestnať chce 2800 ľudí.

Aj keď sú automobilky významní zamestnávatelia Slovákov, najviac ľudí pracuje pre štátne firmy. Konkrétne pre železnice a Slovenskú poštu. Tretia priečka patrí oceliarskemu gigantu US Steel. Až potom nasleduje nemecký Volkswagen, ktorý však svojim pracovníkom dopraje najlepšie mzdy – v priemere je to viac ako dvetisíc eur mesačne.

Za takéto peniaze by zrejme ani piata japonská automobilka nemala problém stiahnuť zo stredného a východného Slovenska nezamestnaných ľudí, ktorým sa inak za prácou cestovať nechce.

Ilustračné foto

Zdroj: Dnes24.sk