SVET O SLOVENSKU: Okolie Žiliny čakajú nové české vlaky

Megatender na dodávku 25 vlakov za 160 miliónov eur vyhrala česká spoločnosť Škoda Transportation. Pre slovenské železnice je to najväčšia zákazka v histórii.

Ilustračný obrázok k článku SVET O SLOVENSKU: Okolie Žiliny čakajú nové české vlaky
Zdroj: ZSSK

Po podpísaní miliónovej zákazky na dodávku vlakových súprav pre Železničnú spoločnosť Slovensko (ŽSSK) majú dôvod otvárať šampanské nielen Česi v Škoda Transportation, ale aj Slováci v ŽOS Trnava. Obe spoločnosti totiž obrovský tender vyhrali ako konzorcium. Pre českú firmu to je o to lepšia správa, že nedávno prišla v Poľsku o podobne významnú zákazku, ktorú pôvodne vyhrala. Téme sa venuje český portál idnes.cz.

Veľký biznis

„Naše konzorcium uspelo nielen vďaka cene, ale predovšetkým vďaka kvalite a technickému riešeniu už osvedčeného a moderného vozidla, ktoré jazdí v ČR pod názvom RegioPanter,“ cituje portál slová obchodného riaditeľa Škoda Transportation Jaromíra Jelínka.

Väčšina z 25-tich dodaných elektrických vlakových súprav sa bude zmontovávať na Slovensku v ŽOS Trnava. Zmluva na 160 miliónov eur už je podpísaná a česko-slovenské konzorcium porazilo v súťaži švajčiarsku firmu Stadler Bussnang. Železničná spoločnosť Slovensko bude obrovskú zákazku financovať aj z európskych fondov.

Rovnakú súťaž na dodávku 25-tich vlakov už ŽSSK raz muselo zrušiť a to v roku 2016. Dôvodom boli výhrady Európskej komisie k podmienkam tendra.

Neúspech vo Varšave

Na nové vlaky sa môžu tešiť cestujúci v okolo Žiliny a konzorcium ich dodá do dvoch rokov. Budú jazdiť na regionálnych linkách a to v dvoch variantoch – kratší vlak s dĺžkou 80 metrov a s celkovou kapacitou 247 miest na sedenie a dlhší vlak, kde sa pohodlne usadí 343 cestujúcich.

Škoda Transportation pritom len nedávno musela oželieť veľkú zákazku za miliardy korún, ktorú pôvodne vyhrala v Poľsku. Pre hlavné mesto Varšavu mala dodať 213 nových nízkopodlažných električiek za 16,6 miliardy českých korún. Bola to naozaj ohromná suma, ktorá presahovala celkové ročné tržby celej spoločnosti.

Problém však bol v tom, že to bolo aj viac ako varšavský rozpočet na tento cieľ a mesto si takú drahú kúpu skrátka nemohlo dovoliť, pretože na ňu nemalo dosť peňazí. Tender napokon zrušil arbitrážny súd.

Foto: ilustračné

Zdroj: Dnes24.sk

Odporúčame