Ilustračný obrázok k článku Do prerazenia tunela Čebrať zostáva 150 metrov
Zdroj: NDS

Do prerazenia tunela Čebrať zostáva 150 metrov

Na stavbe liptovskej diaľnice D1 Hubová – Ivachnová diaľničiari asfaltujú križovatku Hubová, pokračujú v stabilizovaní mostných opôr a v razení tunela Čebrať. Proti zosuvu pôdy realizujú 17 metrov hlboké šachty. Ide o unikátny projekt a technologicky veľmi výnimočný a náročný.

Správy
Správy

Do prerazenia tunela Čebrať zostáva 150 metrov

Na stavbe liptovskej diaľnice D1 Hubová – Ivachnová diaľničiari asfaltujú križovatku Hubová, pokračujú v stabilizovaní mostných opôr a v razení tunela Čebrať. Proti zosuvu pôdy realizujú 17 metrov hlboké šachty. Ide o unikátny projekt a technologicky veľmi výnimočný a náročný.

Ilustračný obrázok k článku Do prerazenia tunela Čebrať zostáva 150 metrov
Zdroj: NDS

Progres stavebných prác na úseku D1 Hubová – Ivachnová je podľa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) razantný. „Realizujeme práce na výstavbe križovatky Hubová a zároveň sme obnovili práce na moste v katastri obce Hubová, kde z dôvodu zosuvu svahu bola stavebná činnosť na potrebný čas pozastavená. Pokračujeme v prácach na budovaní a stabilizácii mostných opôr, aby sme mohli dokončiť pravý most. Pravý most by mal byť hotový začiatkom budúceho roka, ľavý, už existujúci most, používame ako prístupovú cestu. Všetky spomínané práce realizujeme zo západnej strany od Hubovej,“ uvádza NDS na svojom webe.

Unikátne šachty

Kvôli zaisteniu terénu v okolí mostov proti zosuvu, do hĺbky 17 metrov zakladajú diaľničiari šachty z veľkopriemerových pilót, do ktorých sa následne založí budúci most. Šachty slúžia na to, aby rozrazili zeminu a vodu a most bude takto ochránený pred prípadným zosuvom. „Ide o unikátny projekt a technologicky veľmi výnimočný a náročný,“ uvádza NDS.

Šachty sa nachádzajú z východnej strany stavby od Ivachnovej.

V tuneli sa pracuje naplno

Po získaní právoplatného stavebného povolenia sa zahájili práce aj na západnom portáli tunela Čebrať. „Aktuálne sa ešte potrebujeme dostať o 5 metrov hlbšie, aby sme mohli zahájiť práce na razení tunela zo západnej strany – už v decembri tohto roka, pričom práce budú pokračovať celú zimu. V tuneli Čebrať máme prerazených 3 480 m, zostáva preraziť posledných 150 metrov,“ uvádza NDS.

Samotný tunel sa razí novou rakúskou metódou a postupne v niektorých úsekoch tunela sa zahajujú aj práce na sekundárnom ostení tunela.

Vytúžený obchvat Ružomberka

Úsek liptovskej diaľnice D1 bude mať celkovú dĺžku 14,92 km. Začína mimoúrovňovou križovatkou Hubová, prostredníctvom ktorej bude napojený na I/18. Trasa križuje rieku Váh, vedie severným svahom údolia Váhu a obcou Hrboltová, za ktorou vchádza trasa diaľnice do tunela Čebrať s dĺžkou 3,63 km a pred mimoúrovňovou križovatkou Likavka vychádza z tunela. Odtiaľ pokračuje pod hradom Likavka, severným obchvatom obcí Martinček a Lisková a opätovne križuje rieku Váh. Po približne pätnástich kilometroch sa nový úsek D1 na svojom konci pri Ivachnovej plynule napojí na diaľnicu smerujúcu do Košíc.

Stavba má byť dokončená v decembri 2023.

Témy, ktoré hýbu Slovenskom:

Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín