Metóda Snoezelen: Šanca pre žiakov s postihnutím
V Spojenej škole - Špeciálnej základnej škole v Malých Tatrách bola vybavená miestnosť, v ktorej sa vyučuje komplexná rehabilitácia žiakov s postihnutím. Miestnosť je určená nielen pre študentov Pedagogickej fakulty Katolíckej univerzity, ale aj pre žiakov, ich rodičov a učiteľov.
Študenti získajú nové praktické skúsenosti, vedomosti, osvoja si nové zručnosti. Od rodičov sa očakáva minimálne zmena ich postojoch voči vlastným deťom. Miestnosť slúži na skvalitnenie života jednotlivcov s ťažkým postihnutím počas vyučovania s cieľom ich optimálnej integrácie do spoločnosti intaktných ľudí.
Metóda „Snoezelen“
Cleland a Clark boli prvými, ktorí vytvorili teóriu prostredia, v ktorom by sa rozvíjali zmysly osôb s postihnutím. V Holandsku v 70-tych rokoch 20.storočia túto teóriu ďalej rozpracovali Ad Verheul a Jan Hulsegge, ktorí sú považovaní za zakladateľov metódy „Snoezelen“. Je to multifunkčná metóda, ktorá sa realizuje v príjemnom prostredí, v ktorom sú svetelné a zvukové prvky, vône, hudba, čo vyvoláva zmyslové pocity. Určená je pre osoby s vývinovými poruchami, mentálnym, telesným, viacnásobným postihnutím, poruchou autistického spektra, poruchami učenia, správania, psychickými poruchami, a pre ľudí s demenciou. Využíva sa v špeciálnych materských školách, domovoch sociálnych služieb, špeciálnych základných školách a i..
Vďaka donorovi
Uvedená miestnosť vznikla vďaka pomoci Slovenskej sporiteľne a jej nadácie Pontis, ktorá prispela sumou 2 723,50 EUR, vďaka ktorej boli zakúpené najdôležitejšie pomôcky pre túto miestnosť. Za pridelené finančné prostriedky ďakujú nadácii nielen študenti Pedagogickej fakulty KU, ale aj žiaci, rodičia, učitelia a vedenie Spojenej školy – Špeciálnej základnej školy v Ružomberku – Rybárpoli.
zdroj (text a foto): Helena Orieščiková, PF KU