STK každý rok. Novinka pre motoristov očami experta

Stále sa zvyšujúci počet nehôd, ktoré spôsobujú vodiči starších áut viedol Európsku komisiu k schváleniu nového nariadenia. Tým je skrátenie doby medzi jednotlivými STK-áčkami. Toto sa dotkne viac ako milióna áut evidovaných na Slovensku.

Martin Károly Rôzne
Martin Károly Rôzne

STK každý rok. Novinka pre motoristov očami experta

Stále sa zvyšujúci počet nehôd, ktoré spôsobujú vodiči starších áut viedol Európsku komisiu k schváleniu nového nariadenia. Tým je skrátenie doby medzi jednotlivými STK-áčkami. Toto sa dotkne viac ako milióna áut evidovaných na Slovensku.

Dnes platí to, že s novým autom musíte na STK až po štyroch rokoch, potom každé dva roky. Európska komisia ale schválila, že vozidlá staršie ako 6 rokov pôjdu na STK každý rok. Týka sa to aj novších áut, ktoré budú mať najazdených viac ako 160 000 kilometrov. To znamená, že ak si kúpite nové auto, na prvú technickú pôjdete o 4 roky, potom o dva roky a potom už každý rok.

[size=14][color=#cc0000]­Starostliví sa báť nemusia[/color][/si­ze] „Účelom tohto opatrenia má byť zvýšenie bezpečnosti na cestách,“ vysvetľuje Dezider Sumerák zo žiarskej STK-áčky. Dodáva, že EÚ chce týmto krokom užívateľov vozidiel donútiť k tomu, aby sa staršie autá, ktoré sú náročnejšie na údržbu a, samozrejme, i menej bezpečné (vzhľadom na ich konštrukciu a aj stav) vyradili z cestnej premávky. A boli nahradené modernejšími s lepšími bezpečnostnými prvkami (protiblokovací systém, stabilizačný systém, airbagy, karoséria s programovanými deformačnými zónami), ktoré pomôžu zmierniť následky dopravných nehôd.

Ako ďalej Sumerák uvádza: „Samotná periodicita technických kontrol nie je podstatná pre takých užívateľov vozidiel, ktorým záleží na vlastnej bezpečnosti. Preto si udržiavajú vozidlo v 100 % stave. Bohužiaľ, je ale stále viac šoférov, ktorých to nezaujíma a nevážia si vlastné zdravie. A práve takýmto opatrením budú donútení sa o svoje vozidlo starať lepšie. Samotná údržba vozidla, pokiaľ sa robí priebežne, nie je tak finančne náročná, ako keď sa zanedbá a z tohto dôvodu následne vznikajú podstatne závažnejšie poruchy, ktoré sú už finančne náročné.

[size=14][color=#cc0000]­Nekonečný poradovník?[/co­lor][/size] Mnohí motoristi sa však obávajú dlhšej čakacej doby na STK-čku. „Ak by došlo ku skráteniu periodicity technických kontrol, myslím si, že na celom Slovensku, je v súčasnosti kapacita staníc technických kontrol dostatočná. Možno by sa nedalo fungovať systémom prídem na STK bez objednania a idem hneď „na linku“ tak, ako je to v súčasnosti, ale určite by sa lehoty objednávania nepredĺžili na viac ako týždeň,“ dodáva Sumerák.

[blockquote]Podľa nového nariadenia EÚ, ktoré začne platiť až od roku 2016 sa budú na STK zaznamenávať aj najazdené kilometre. A to aj z dôvodu, aby sa zabránilo pretáčaniu tachometrov. Okrem toho budú na kontrolu dohliadať kamery a STK-čku budú musieť absolvovať aj mopedy či prívesy do 3,5 tony.[/bloc­kquote]

Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM
Magazín